اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

نگاهی به اثر فیلم ساز مشهدی و ۲۳ فیلم دیگر چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر | در انتظار ظهور نسل جدید فیلم سازی مشهد

  • کد خبر: ۱۴۷۶۱۷
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
نگاهی به اثر فیلم ساز مشهدی و ۲۳ فیلم دیگر چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر | در انتظار ظهور نسل جدید فیلم سازی مشهد
از میان این ۲۴ فیلم، ۱۰ اثر متعلق به کارگردانان فیلم اولی است که یکی از آن‌ها «بعد از رفتن»، اثر رضا نجاتی، سینماگر با استعداد مشهدی، است.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛  بعد از چندین هفته گمانه زنی درباره آثاری که در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت، سرانجام فهرست رسمی آثار راه یافته به بخش اصلی این رویداد منتشر شد. در این فهرست اسامی ۲۴ فیلم قرار گرفته است. به این ترتیب حداقل نسبت به چند دوره اخیر جشنواره فیلم فجر شاهد رشد کمی آثار هستیم. از میان این ۲۴ فیلم، ۱۰ اثر متعلق به کارگردانان فیلم اولی است که یکی از آن‌ها «بعد از رفتن»، اثر رضا نجاتی، سینماگر با استعداد مشهدی، است.

براساس تجربه دوره‌های گذشته جشنواره، در میان آثار کارگردانان فیلم اولی معمولا چند شگفتی پیدا می‌شود که همه نظرات را به خود جلب می‌کند و «بعد از رفتن» می‌تواند یکی از این آثار باشد. از دیگر ویژگی‌های جشنواره پیش رو می‌توان به تولید بیشتر آثار آن در سکوت خبری اشاره کرد. ولی براساس آنچه تا به امروز رسانه‌ای شده است، امسال شاهد نقش آفرینی بسیاری از ستاره‌های سینما مانند جواد عزتی، پژمان جمشیدی، الناز شاکردوست، باران کوثری، بابک حمیدیان، علی نصیریان و رضا کیانیان و مهران احمدی، دو هنرمند خراسانی در فیلم‌های جشنواره، خواهیم بود.

همچنین بنا به گفته‌های محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال شش فیلم با مضمون انقلاب، جبهه، جنگ و شهدا در جشنواره رونمایی می‌شوند و فیلم‌هایی که به اصطلاح سیاه نمایی می‌کنند هم در فهرست نهایی قرار نگرفته اند. اتفاقی که می‌تواند وجه تمایز دیگر جشنواره امسال با دوره‌های گذشته باشد. چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با شعار «اخلاق، امید، آگاهی» از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در تهران برگزار می‌شود؛ همچنین قرار است برخی از آثار منتخب این دوره از ۱۷ تا ۲۳ بهمن در سایر شهر‌های کشور از جمله مشهد اکران شوند. در ادامه به معرفی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره فیلم پرداخته ایم.

خیز مشهدی‌ها برای سیمرغ بازیگری

رضا کیانیان، بازیگر مشهدی که حضور پررنگی در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر داشته است، در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر با «سینمامتروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر حضور دارد. این فیلم درباره ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و حصر شهر است و مجتبی پیرزاده، هومن برق نورد، مهتاب نصیرپور و پریوش نظریه دیگر بازیگران آن هستند. باید دید کیانیان که تا به امروز دو سیمرغ بازیگری برای فیلم‌های «آژانس شیشه ای» و «خانه‌ای روی آب» را از آن خود کرده است می‌تواند با «سینمامتروپل» سومین سیمرغ بازیگری اش را کسب کند. مهران احمدی، بازیگر خراسانی، با دو فیلم در چهل ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. او در فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی حامد عنقا نقش آفرینی کرده که یکی از آثار مهم جشنواره امسال است.

این اثر شمایلی است از وقایع کردستان در سال‌های ۵۸ و ۵۹ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد. بابک حمیدیان هم نقش شهید بروجردی را در این فیلم ایفا می‌کند. لطیفی پیش ازاین فیلم «روز سوم» را در ژانر دفاع مقدس کار کرده بود که در زمان اکرانش بسیار موردعلاقه تماشاگران قرار گرفت. «روایت ناتمام سیما»، ساخته علیرضا صمدی، دیگر فیلمی است که احمدی در آن به ایفای نقش پرداخته است. حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری و مسعود کرامتی، دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند که در خلاصه داستانش چنین آمده است: «دکتر آرش سیمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی زندگی او را دستخوش تغییر می‌کند.»

ابراهیم اصغری، سینماگر مشهدی، هم فیلم «شماره ۱۰» را در ژانر دفاع مقدس تهیه کرده است؛ فیلمی به کارگردانی حمید زرگرنژاد که روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است. از بازیگران آن هم می‌توان به مجید صالحی، حسام منظور و بهرنگ علوی اشاره کرد.

حضور چهره‌های پیشکسوت

امسال دو کارگردان شناخته شده در قامت تهیه کننده در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. رسول صدرعاملی، سازنده آثار ماندگاری، چون «دختری با کفش‌های کتانی»، «من ترانه پانزده سال دارم» و «گل‌های داوودی»، فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و با بازی میرسعید مولویان و سارا بهرامی را تهیه کرده است؛ فیلمی اجتماعی درباره یک نمایشنامه نویس ناموفق که به تازگی معلم دبیرستان شده است. آخرین تجربه صدرعاملی در قامت تهیه کننده به فیلم «شنای پروانه»، ساخته محمد کارت، برمی گردد که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بسیار خوش درخشید. باید دید این تجربه موفق با «جنگل پرتقال» دوباره برای او تکرار می‌شود یا خیر.

بهروز افخمی سازنده آثاری، چون «عروس» و «شوکران» دیگر کارگردانی است که به عنوان تهیه کننده راهی جشنواره فیلم فجر امسال شده است. براساس اخبار غیررسمی فیلم «استاد» به تهیه کنندگی او و کارگردانی سیدعماد حسینی به یک موضوع ملتهب اجتماعی می‌پردازد. حسن معجونی، هدیه حسینی نژاد و سجاد بابایی نیز از بازیگران «استاد» هستند.
از دیگر چهره‌های پیشکسوتی که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارند می‌توان به کیومرث پوراحمد اشاره کرد. او فیلم «پرونده باز است» را براساس یک پرونده جنایی واقعی ساخته و برای روایت داستانش از حضور بازیگرانی، چون پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی و حسین پاکدل بهره گرفته است.

چند فیلم با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

امسال شاهد حضور پررنگ آثاری با محوریت دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در جشنواره فیلم فجر هستیم. «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسکری که محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد شهید است، یکی از این آثار است. داستان این فیلم با بازی تورج الوند و آناهیتا افشار در بازه زمانی سال ۶۷ و عملیات مرصاد می‌گذرد.

لیلی عاج، از معدود سینماگران خانمی که در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد، اثری به نام «سرهنگ ثریا» را کارگردانی کرده است. این فیلم روایت مادرانه زنی به تام ثریاست که چشم انتظار فرزندش است که در بند سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف قرار دارد. ژاله صامتی و وحید آقاپور بازیگران «سرهنگ ثریا» هستند. «گُل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت با بازی بانیپال شومون، امیررضا دلاوری و نادر سلیمانی نیز که در بخش مسابقه چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره تلاش تعدادی از مهندسان پالایشگاه نفت آبادان برای ترمیم امکانات و تجهیزات داخل پالایشگاه بدر سال ۱۳۵۹ هم زمان با جنگ تحمیلی است.

«هایپاور»، ساخته هادی محمدپور، نیز که نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر ۸ و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری را روایت می‌کند، به بخش مسابقه اصلی جشنواره راه پیدا کرده است. اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی و سپیده خداوردی از بازیگران «هایپاور» هستند.

آثار پربازیگر جشنواره امسال

«چرا گریه نمی‌کنی؟»، دومین ساخته سینمایی علیرضا معتمدی، یکی از فیلم‌های پربازیگر جشنواره امسال است. فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی در کنار خود معتمدی در این فیلم اجتماعی به ایفای نقش پرداخته اند.

«چرا گریه نمی‌کنی؟» درباره فردی به نام علیرضاست که بعد از ازدست دادن برادرش نمی‌تواند گریه کند. «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست یکی از تولیدات حوزه هنری است که در جشنواره پیش رو رونمایی می‌شود؛ فیلمی که از حضور بازیگرانی، چون مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی و حسام محمودی بهره گرفته است. عطرآلود یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدم دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی شان تصویر می‌کند. «کت چرمی»، اولین ساخته سینمایی حسین میرزامحمدی که از حضور جواد عزتی بهره گرفته، هم به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کرده است.

باید دید این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد می‌تواند اولین سیمرغ بازیگری را برای عزتی به ارمغان بیاورد. صابر ابر، ستاره پسیانی، پانته آ پناهی ها، رؤیا تیموریان و عباس جمشیدی فر دیگر بازیگران «کت چرمی» هستند. استاد علی نصیریان هم امسال با فیلم «هفت بهار نارنج» ساخته فرشاد گل سفیدی به جشنواره فیلم فجر می‌آید. در این فیلم که قصه عشق اساطیری شمس و طلعت را روایت می‌کند بازیگرانی، چون لادن مستوفی، سارا رسول زاده، فرهاد آئیش و هومن حاجی عبداللهی به ایفای نقش می‌پردازند. فیلم اجتماعی «هوک» ساخته حسین ریگی که داستانش در سیستان و بلوچستان می‌گذرد، دیگر فیلم پربازیگر جشنواره امسال است.

از میان بازیگران این اثر می‌توان به امیر جعفری، رؤیا تیموریان و امیرمهدی ژوله اشاره کرد. پدرام پورامیری و حسین دوماری که سال ۹۷ با اولین ساخته خود، «جاندار»، در جشنواره خوش درخشیده اند، با اثر دومشان به نام «یادگار جنوب» راهی جشنواره فجر امسال شده اند. این فیلم هم مضمونی اجتماعی دارد و در آن بازیگرانی، چون وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی و صابر ابر به ایفای نقش می‌پردازند.

۴ فیلم متفاوت دیگر جشنواره

تورج اصلانی که بیشتر به عنوان فیلم بردار در سینمای ایران شناخته می‌شود، امسال در قامت کارگردانی با فیلمی به نام «وابل» راهی جشنواره فیلم فجر می‌شود. آزاده زارعی و نوید پورفرج در این فیلم اجتماعی به ایفای نقش پرداخته اند. «کاپیتان»، ساخته محمد حمزه ای، با بازی پژمان بازغی و پانته آ پناهی‌ها هم در جشنواره پیش رو رونمایی می‌شود. این فیلم درباره دو کودک مبتلا به سرطان است.

«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا دومین اثر از تولیدات حوزه هنری است که به بخش رقابت جشنواره راه پیدا کرده است. در این فیلم جواد قامتی، مارال بنی آدم و روح ا... زمانی به ایفای نقش پرداخته اند. «آن‌ها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی با بازی امیرحسین آرمان، امیر جعفری، شهرام قائدی و نسیم ادبی و «آه سرد»، ساخته ناهید عزیزی صدیق، دیگر آثار اجتماعی راه یافته به جشنواره فیلم فجر امسال هستند. «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری هم تنها پویانمایی راه یافته به بخش مسابقه جشنواره امسال است که مشخص نیست چطور قرار است داوری شود.


دبیرخانه جشنواره چهارم فیلم «بهشت تبهکاران» «اخت الرضا (ع)»، «جان جانان» و «۴۸ ساعت» را هم به عنوان آثار رزرو اعلام کرده که از میان آن‌ها «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، ۵۰ درصد فرایند پس تولید را طی کرده است و در صورت تکمیل به عنوان فیلم بیست وپنجم به فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ افزوده خواهد شد.

 

سودای سیمرغ فیلم ساز مشهدی در فجر چهل و یکم

در میان اسامی کارگردانان این دوره نام یک سینماگر مشهدی دیده می‌شود. رضا نجاتی که سال گذشته توانست سیمرغ بهترین فیلم کوتاه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای ساخت «ارفاق» از آن خود کند، امسال با اولین اثر بلند سینمایی خود به نام «بعد از رفتن» که از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است، در بخش مسابقه اصلی حضور خواهد داشت؛ فیلمی که نجاتی در اختتامیه جشنواره سال گذشته، وعده ساختش را داد، ولی در سکوت خبری تولید شد. باتوجه به فضای کاری نجاتی احتمالا «بعد از رفتن» در ژانر اجتماعی تولید شده است. این فیلم که از حضور بازیگرانی، چون صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو و احترام برومند بهره گرفته است جزو آثار پربازیگر جشنواره امسال محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->